Kouzelná chůva "Mary Poppins" již rozdává radost i v Praze

12. března 2013 v 20:34 | Daiva |  Monika z internetu
Téměř dokonalá chůva "Mary Poppins" již přilétla do pražského Divadla Hybernia. Populární inscenace Městského divadla Brno se zde představí divákům na 30 exkluzivních reprízách s hostující Monikou Absolonovou v hlavní roli. My jsme samozřejmě nechyběli na premiéře tohoto slavného světového muzikálu pro celou rodinu a celkový dojem byl nad očekávání výborný. Proto jsme si návštěvu zopakovali a teď Vám přinášíme detailní pohled na tento muzikálový skvost s bohatou fotogalerií.
"Mary Poppins" je muzikál z produkce Walta Disneyho a Cameron Mackintoshe, což již samo o sobě dává tušit, že se jedná o muzikál nejvyšší světové kvality. Ačkoliv je postava kouzelné chůvy Mary Poppins známá především ze slavného filmu s Julií Andrews v hlavní roli, není muzikál jeho přímo adaptací, opírá se částečně také o původní knižní sérii P. L. Traversové. Premiéra divadelního muzikálu se uskutečnila v roce 2004 na londýnském West Endu, o dva roky pak na slavné Broadwayi. Tam "Mary Poppins" sklidila dosud největší úspěch, na repertoáru se udržela přes 6 let s celkovým počtem 2619 repríz.
Je téměř ideální


Největší síla muzikálu spočívá v jednoduchém příběhu, který je však plný morálního poučení, a to jak pro dětské, tak i dospělé publikum. Sledujeme osudy jedné obyčejné rodiny, která má své problémy. Pan Banks je bankovním úředníkem, živí rodinu, ale nemá na ni čas. Jeho žena se snaží celou rodinu držet pohromadě, přitom sama si neví rady se svou rolí "paní Banksové". A k tomu dvě nezbedné děti, které všem přidělávají jen starosti. Celé to má změnit příchod kouzelné a rázné chůvy Mary Poppins a její hravý kamarád Bert, muž mnoha tváří a povolání.
Sympatické je, že muzikál mezi roztančenými barevnými scénami dětem vštěpuje nenásilnou formou základní lidské a rodinné hodnoty. A také pracovitost, hodnotu peněz, potřebu pomáhat si v rodině a čas od času i něco obětovat. Mnohem větší poučení pak přináší pro dospělé, a to prostřednictvím stále aktuálnějšího problému - přílišného soustředění se na kariéru a peníze na úkor času stráveného s rodinou. Mnoho muzikálů se marketingově tváří jako rodinné, přitom jsou zaměřeny především na dětské publikum. "Mary Poppins" je zářný příklad geniální dramaturgie představení, která skutečně zabaví každou věkovou kategorii.
Pan Banks se svou ženou Winifred
Pan Banks se svou ženou Winifred
Muzikál obsahuje samozřejmě písně z legendární filmové verze od bratrského tvůrčího dua Roberta B. Shermana a Richarda M. Shermana s několika dopsanými novými písněmi od George Stilese a Anthony Drewa. Nechybí jim značný hitový potenciál, charakteristické je časté opakování textů v refrénu. Efektem je pak, že si ještě týden po odchodu z divadla budete zpívat české texty Jiřího Joska "Když si dáš lžičku cukru, hořké polyká se líp" nebo "Stačí chtít a rázem vše je možné"... Po druhém zhlédnutí již v podstatě umíte refrény všech písní. Největším hitem je píseň "Superkalifradžilistikexpijalidózní", která se stala také podtitulem celého díla. Orchestr Městského divadla Brno opět odvádí skvělou práci, v Divadle Hybernia je vkusně umístěn do jedné z lóží u jeviště.
Brněnská inscenace ve všech aspektech odpovídá západní úrovni a skutečně snese srovnání s londýnskými i broadwayskými produkcemi. Velkou zásluhu na tom má bezpochyby režisér Petr Gazdík, který dokáže rozehrát velká muzikálová čísla, ale i komornější dialogy, například mezi manželi. Show graduje, herci jsou skvěle vedeni a 100% odpovídají charakteristikám svých rolí. A především umí v celém kontextu představení vyvolat v divácích emoce, což je v divadle jeden z nejdůležitějších faktorů.
Superkalifradžilistikexpijalidózní
Choreografiím Lucie Holánkové se nedá v podstatě nic vytknout, nejvíce pak zaujme vrcholné číslo druhé půle "Na to mám" se stepujícími kominíky. Vynikající je také výtvarná stránka, scéna Petra Hloučka umožňuje rychlé změny prostředí i mnohá krásná kouzla, která ohromí (nejen) dětské diváky. Kostýmy Andrey Kučerové jsou taktéž velice povedené a hýří barvami.
Muzikál samozřejmě stojí na samotné postavě kouzelné chůvy Mary Poppins, kterou na pražské premiéře ztvárnila hostující Monika Absolonová. I přes veškerou možnou skepsi dokázala, že své místo na české muzikálové scéně rozhodně má. Zcela se oprostila od nenáročných titulů Michala Davida a viditelně zapracovala na komplexním muzikálovém výkonu. Překvapila především herectvím, které bylo bezchybné. Dokázala skvěle vypointovat komické části své role, i zahrát ty vážnější. Pěvecky ani jednou nezaváhala, stejně tak v tanci nebyla na první pohled vidět žádná výrazná chyba. Její Mary Poppins byla zkrátka okouzlující a Monika Absolonová si zaslouží další šanci i od svých zarytých odpůrců. Snad jí budou přibývat další role v kvalitních muzikálech, kde se bude moci podobně realizovat.
Monika Absolonová přišla na kouzelný inzerát
Monika Absolonová přišla na kouzelný inzerát
Na jedné z dalších repríz jsme jako Mary mohli zhlédnout Johanu Gazdíkovou. Na jejím výkonu byla znát velká jistota, kterou již s mnoha brněnskými reprízami mohla získat a její projev byl tak 100% profesionální. Místy by se dala vytknout jen menší srozumitelnost při zpěvu. I přes téměř bezchybný výkon nám ale něco scházelo, těžko se to popisuje a možná je to i dosti subjektivní, ale chyběla tomu taková ta pomyslná jiskra. Zvláštní energie, kterou by měla hlavní hvězda vyzařovat. Po profesní stránce byly obě představitelky Mary vyrovnané, osobně jsme si více užili pojetí Moniky Absolonové.
V roli hravého Berta exceluje Dušan Vitázek, kterému komické role sedí mnohem více, než ty dramatické. Bylo ho vždy plné jeviště a především se jeho herecká energie dokázala přenést do celého hlediště Hybernie. Opět profesionální výkon na nejvyšší úrovni. Kolegu Denny Ratajského jsme na jevišti viděli úplně poprvé. Jeho Bert patřil spíše k zlatému průměru, pěvecky se místy ztrácel v hudbě a energie v porovnání s Vitázkem byla poloviční. Dojem zachraňoval naprosto precizním tanečním a stepařským výkonem.
Bert na střeše domů Banksových
Bert na střeše domu Banksových
Jako Georg Banks vystoupil skvělý Milan Němec, který jako vždy jeviště ovládl přirozeným hereckým výkonem, plném emocí. Herecky nás zaujala také jeho manželka Winifred Jana Musilová, jen ve výškách ji občas nepříjemně ujel hlas. Nelze se nezmínit o chůvě Andrewsové Zuzaně Maurery, ze které jsme měli husí kůži, a pod jejím hlasem se otřásalo celé divadlo.
Důležité jsou v "Mary Poppins" také dětské role, které jsou, oproti českému podprůměru, v tomto případě obsazeny velice dobře. Nejvíce nás zaujali premiéroví Kateřina Kolčavová a Petr Šimčák, kteří se naprosto přirozeně začlenili mezi starší herecké kolegy. Z menších rolí zanechali největší dojem Valentýn Aleš Slanina a paní Corry Lenka Janíková. Bezchybná byla také taneční company, která se skládá jak z brněnských, tak hostujících účinkujících.
Celkový dojem z muzikálu je tedy naprosto pozitivní. Jedná se o skvěle napsaný zahraniční muzikál s mnoho chytlavými písněmi, který se v režii Petra Gazdíka přiblížil světové muzikálové špičce. Velkolepá barevná výprava, účinkující i příběh plný ponaučení slibuje podívanou, na kterou dlouho nezapomenou všechny věkové kategorie. Tak neváhejte a zajděte si do Divadla Hybernia, jen varujeme, pravděpodobně Vám to nebude stačit jednou...
Mary Poppins učinila další rodinu šťastnou a odlétá pomoci další
Mary Poppins učinila další rodinu šťastnou a odlétá pomoci další
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama